۱۳۹۶/۱۲/۱۵    ۲:۳۰     بازدید:۱۲۸۰       کد مطلب:۲۴۴۸۸          ارسال این مطلب به دیگران  

طریق معرفت
تبیین کارکردهای یاد مرگ هفت فایده برای یاد مرگ بودن
خیلی از ما آدم ها از اینکه بخواهیم درباره مرگ فکر کنیم یا می ترسیم یا به هر دلیل دیگری فرار می کنیم و حال اینکه یاد مرگ بسیار نتایج مثبت و ویژه ای دارد.

صدای شیعه: مرگ مورد اتفاق ترین مفهوم دنیاست. هم متدینین مرگ را باور دارند هم بی دین ها؛ هم کمونیست ها و هم لیبرال ها و هم آتئیست ها.
اما خیلی از ما آدم ها از اینکه بخواهیم درباره مرگ فکر کنیم یا می ترسیم یا به هر دلیل دیگری فرار می کنیم و حال اینکه یاد مرگ بسیار نتایج مثبت و ویژه ای دارد.
در این یادداشت قصد داریم چند کارکرد و نتیجه یاد مرگ را مورد بررسی قرار دهیم.
 

کارکردهای یاد مرگ

1 . انفاق کنید قبل از اینکه مرگ اموالتان را بگیرد
اگر آدم ها دائم به این فکر کنند که روزی مرگ همه اموال و دارایی ما را می گیرد و معلوم نیست ثروتی که ما به خون دل به دست آوردیم چه نتیجه ای پیدا می کند، شاید با این سوال روبرو شویم که چرا همین حالا که خودم هستم سرنوشت اموالم را مشخص نکنم؟
خیلی از متمولین وقتی از دنیا می روند فرزندانشان برای آن ها خیرات می دهند ولی خودشان در زندگی حاضر نبودند به کسی انفاق کنند. پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید: اگر مرد در زمان حیات خود یک درهم صدقه بدهد، بهتر از یکصد درهم صدقه در موقع مردنش است.[1]

2.
افزایش تلاشگری
بعضی ها فکر می کنند یاد مرگ آدم را نسبت به زندگی بی انگیزه می کند، ولی شاید واقعیت طور دیگری باشد. اگر از این بعد به یاد مرگ نگاه کنیم که معلوم نیست ما چند سال دیگر زنده باشیم و به همین دلیل باید از تمام لحظه های زندگی استفاده کنیم تا اگر مرگ به سراغ ما آمد افسوس نخوریم و پشیمان از فرصت های از دست رفته خود نباشیم.

3.
مهربانی با مردم و اطرافیان
مهربانی با مردم یکی از ارکان اصلی دینداری است؛ پیامبر در تبیین جایگاه دوستی با مردم در دین می فرمایند: «أفضَلُ الأعمالِ بَعدَ الايمانِ بِاللّه ِ التّودُّدُ إلىَ الناسِ؛ [2] بهترين کارها پس از ايمان به خدا، دوستى با مردم است»
شاید اگر بیشتر به یاد مرگ باشیم که ما را از عزیزانمان جدا می کند و یا عزیزانمان را از ما می گیرد، بیشتر به هم دیگر احترام بگذاریم و یا مثلا اگر کسی را رنجانده باشیم، یاد مرگ و اینکه شاید فردا نباشیم ما را به عذر خواهی وادار کند تا با حق الناس از دنیا نرویم.

4.کاهش دنیا پرستی
امام علی علیه السّلام فرمودند:
«
مَنْهُومَانِ لَا يَشْبَعَانِ طَالِبُ عِلْمٍ وَ طَالِبُ دُنْيَا ؛ [3] دو گرسنه اند که هرگز سير نشوند: دانشجو، و دنيا طلب
نمی شود گفت دنیا ذاتا جای بدی است اما حب شدید و وابستگی عمیق به دنیا و آنچه در دنیا هست بسیار خطرناک و مذموم است.
به قول حضرت سعدی:
گفت چشم تنگ دنیا دوست را     یا قناعت پر کند یا خاک گور
خب حالا قبول کردیم دنیا بد است، راهکار چیست؟
یاد مرگ و اینکه دیر یا زود این دنیا را ترک می کنیم می تواند دنیا را در مقابل چشم ما حقیر کند و تعلق شدید ما به دنیا را از بین ببرد. «مَن ذَکَرَ المَوتَ رَضِيَ مِن الدُّنيا باليَسيرِ؛[4] این کلام امیرالمومنین است که فرمود: هرکه به ياد مرگ باشد، از دنيا به اندک خشنود شود.

5.
لذت بردن از هر لحظه زندگی
یاد مرگ و اینکه مرگ از رگ گردن به ما نزدیک تر است، باعث می شود قدر همه لحظات زندگی را بدانیم. برای هر مسئله کوچکی ناراحت نشویم، سعی کنیم بیشتر با داشته هایمان شاد باشیم تا با نداشته هایمان غمگین شویم و بدانیم اگر فقیر تریم آدم باشیم یا ثروتمند تریم انسان، آخر به یک جا می رویم.

6.
کم شدن بدی ها و گناه
لطفا چشم های خودتان را ببندید و به گذشته خود فکر کنید؛ ببینید کودکی چقدر با سرعت به نوجوانی و نوجوانی به جوانی تبدیل شد. ببینید چقدر جوانی زود گذر می گذرد و به پیری تبدیل می شود. آیا بهتر نیست در این دنیای زود گذر تا می توانیم خطا نکنیم؟ آیا اصلا این این زندگی آمیخته با مرگ بدون گناه و بدی ها ارزشمندتر نیست؟
امام صادق علیه السلام درباره تاثیر یاد مرگ بر کاهش شهوت می فرمایند:
«
ذِکرُ المَوتِ يُميتُ الشَّهَواتِ في النَّفسِ ، و يَقلَعُ مَنابِتَ الغَفلَةِ؛[5] ياد مرگ، خواهش هاى نفس را مى ميراند و رويشگاه هاى غفلت را ريشه کن مى کند.» 

7.
نترسیدن از مقابله با ظلم
معمولا مردم از اینکه بخواهند در مقابل ظلم ایستادگی کنند می ترسند. اما برای کسی که مرگ را باور کرده، و آن یکی از واقعیت های دنیا می داند و از آن ترسی ندارد به راحتی در مقابل ظلم می ایستد و زندگی به هر قیمتی را نمی پذیرد همانگونه که مولایمان حسین علیه السلام فرمود «هیهات منا الذله».
حالا فرض کنید همه جامعه به این باور برسند در این صورت ظلم ریشه کن خواهد شد.

پی نوشت ها:
[1]
جامع احادیث شیعه،ج8
[2]نهج الفصاحه، ص 74، ح 387
[3]نهج البلاغه، حکمت 449
[4]غرر الحکم : 8843
[5] بحار الأنوار : 6/133/32

منبع: تبیان


انتهای پیام


نظر شما درباره این مطلب
نام :
ایمیل :
کد امنیتی
     
 
به اشتراک گذاشتن/ایمیل/بوک مارک این مطلب
کلیه حقوق برای صدای شیعه محفوظ می باشد.

 

Powered by Ferdows CMS Pro 1.2.0 2011 All right reserved. سیستم مدیریت محتوا فردوس ، اتوماسیون اداری فردوس ، سیستم اتوماسیون اداری، ویدئو کنفرانس، سیستم مدیریت محتوا فردوس ، بهترین سایت ساز
امنیت اطلاعات و ارتباطات ناجی ممیزی امنیت Security Audits سنجش آسیب پذیری ها Vulnerability Assesment تست نفوذ Penetration Test امنیت منابع انسانی هک و نفوذ تست نفوذ آموزش هک